torsdag den 21. april 2011

Resume - Børns mundtlige legekultur

Børn mundtlige legekultur
Povl Bjerregaard (Sørensen, Mogens, DKK, Akademisk Forlag (2009) s. 229 – 248)
Kapitlet af Povl Bjerregaard introducerer børns mundtlige legekultur. Begrebet bruges i denne tekst som samlebetegnelse for de aktiviteter, genre og udtryksformer i mundtligt baseret leg og fortællinger som børn deltager i (s. 229). Kapitlet fokuserer på børn i alderen 6-12 år, da det denne aldersgruppe der traditionelt udøver disse genrer. Han nævner dog at de mindre børn også benytter genren, bl.a. når de laver ”bølgen”.
Oftest benytter børn udtryksformerne når de er alene eller når de voksne kun er til stede i periferien.
Selve indføringen af begrebet i legekultursammenhæng findes hos Mouritsen (1996). Her defineres legekultur som børns æstetiske symbolske udtryksformer og er samlebetegnelse for børns lege og andre æstetisk organiserede udtryksformer. Børn referer ofte til familien og venner som kilde til deres gåder, vittigheder m.m.
Sprog er vigtigt også i sociale sammenhæng, sprog brugt i de ”kampe” eller spil der hele tiden finder sted om magt, status osv. Sproget indgår i den daglige leg, børn bruger sproget til at lege med rim, remser, gåder m.v.
Der skitseres tre systemer:
Det sociokulturelle system – her tales om referencerammer, genkendelse (Bamse og Kylling m.fl.) Disse referencer ændrer sig over tiden.
Det lingvistiske system – sprogets indretning, fonetik, sociale funktionen (hvad til hvem?)
Det poetiske system – legen med sproget.

Gåder og gådevitser: Spørgsmål-svar formen (mest blandt mindre børn) Gådevitser, her fortæller fortælleren uopfordret pointen
Gyserfortælling: Bygges op før den fortælles, der er forventning fra tilhørerne om et gys. Hverdagens dilemmaer kan ”pakkes ind” i en gyserfortælling.
Alle Børnene genre: Omkring 1990 kom genren frem, kort genre. Bruges til at udskille fra normen. Der kan her arbejdes ikke kun med enderim, men også bogstavrim. Kan bruges til at udstille en ikke accepteret person.
Parodier: er at gøre grin med noget eller nogen, forældre, lærere m.fl. Her kan også nævnes sang-omskrivning.
Rim og remser: Tidligere havde rim og remser bestemte didaktiske funktioner – lære ugedage, bogstavremser m.m. Alle-børnene genren er også en form for rim og remse, kort nem at huske. Der er en rytme i disse rim og remser.
Povl Bjerregaard opfordrer pædagoger til at være tålmodige i den mundtlige legeproces. De skal lytte til den samme vittighed mange gange, de skal hjælpe børnene med at få udtrykt sig. Pædagogerne skal også selv give sig i kast med de forskellige genrer, derigennem opfordre børnene til at prøve sig frem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.