tirsdag den 27. marts 2012

Traditioner i forandring - aktivitet 2

M: Maria - H: Hanne - F: Fælles

Med hensyn til iagttagelse af hvordan mobiltelefonen anvendes i hverdagen, er en relevant iagttagelse at lægge mærke til, om der bliver talt i mobiltelefon i det offentlige rum: I køen ved supermarkedet, på "gaden" mens folk går - men også hvordan, du selv bruger telefonen, vasker du op samtidig, eller? - Altså iagttagelser og overvejelser omkring hvordan mobiltelefonen indgår i din og andres hverdag. Hvad siger du f.eks. når du tager telefonen? Goddag det er Maria.....eller går du ud fra, at alle kan se på deres display, hvem de taler med.

M: Jeg bruger min telefon når det er nødvendigt. Jeg tager min telefon ved opkald når jeg har mulighed for dette, jeg tager f.eks. IKKE telefonen når jeg køre bil, står i kø i en butik, eller spiser.
Når min telefon ringer er det meget forskelligt hvad jeg siger når jeg tager den, det kommer meget an på hvem der ringer

H: Personligt bruger jeg min mobil næsten alle steder. Jeg tager det ikke så tungt om jeg er hjemme, i brugsen eller bussen. Jeg tænker derimod over hvad jeg snakker om, er det privat trækker jeg mig væk fra andre. På hjemmefronten må jeg dog tilstå jeg nok har en tilbøjelighed til ”bare” at snakke løs, også udenfor – uden hensynstagen til naboer.

F: Når vores telefon ringer er det meget forskelligt hvad der siges når den tages, det kommer meget an på hvem der ringer.
Kan man på displayet se, det er en man kender, er det ofte bare “hej” der siges.
Er det er ukendt nummer siges der navn.

Det er vores opfattelse at folk generelt er blevet mere ligeglade med hvor de er når telefonen ringer. Man kan ikke klare sig uden en mobil.
Især unge har svært ved at skulle klare sig uden mobil, som man kan se i følgende artikel oplever de unge abstinenslignende tegn når de skal undvære deres mobil og dermed ikke kan holde sig konstant opdateret.

http://www.dr.dk/P3/P3Nyheder/2010/04/27/071839.htm


Omgivelserne er også blevet mere obs på om man er kontaktbar. Hvis man ringer til familien eller vennerne forventer man svar. Hvis ikke der straks svares begynder bekymringerne om alt er ok. Med tendensen til at alle altid har en mobil på sig er der altså nu ikke længere en grund til ikke at svare på sine opkald - tidligere kunne man bruge den med: “ jeg var lige udenfor” eller “jeg var ikke hjemme”.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.